Historia

Historia Aeroklubu Białostockiego: Od szybowców na Pietraszach po współczesne loty nad Podlasiem


Początki – Lotnicze marzenia na Pietraszach (1936–1939)

Historia Aeroklubu Białostockiego sięga lat 30. XX wieku, kiedy to na wzgórzach Pietraszach, pod auspicjami Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP), powstała lokalna szkółka szybowcowa. Loty odbywały się na szybowcach typu „Wrona-bis”, a starty odbywano za pomocą lin gumowych ze zbocza. Instruktorzy Wiktor Liwerski i Jan Zimnoch oraz mechanik Zdzisław Sztachelski stanowili pionierską kadrę, zaszczepiając pasję do lotnictwa wśród pierwszych adeptów.


Powojenna reaktywacja – Oficjalne powstanie (1946)

14 maja 1946 roku Aeroklub Białostocki został formalnie zarejestrowany przez wojewodę białostockiego. Siedzibą klubu stało się lotnisko Krywlany, przejęte od Armii Czerwonej 11 czerwca tego samego roku. Początki były trudne: drewniany hangar, barak administracyjny, skromny sprzęt. Pierwsze samoloty – Po-2 i Piper Cub – zapoczątkowały nowy etap w rozwoju podlaskiego lotnictwa.


Złote dekady – Sekcje, rekordy, sukcesy

Sekcja spadochronowa

Powstała w 1952 roku. Jej rozkwit przypadł na lata działalności instruktora Ryszarda Ożarowskiego (ponad 35 lat kierowania sekcją). Posiadanie samolotu An-2 od 1973 roku umożliwiło wykonywanie nawet 3000 skoków rocznie.

Sukcesy:

  • Barbara Gilewska – zwyciężczyni I Zawodów Spadochronowych Kobiet (1970)
  • Irena Górska – mistrzyni Polski juniorek
  • Rok 1986 – aż 8 zawodników w Kadrze Narodowej

Sekcja samolotowa

Odnotowała liczne sukcesy już w latach 50.:

  • Stanisław Bartoszewicz i Bogdan Kolejda – III miejsce w Zlocie Gwiaździstym (1953)
  • Jerzy Kondraciuk – mistrz Polski juniorów (1959)
  • Od 1973 roku rozgrywane są Zimowe Zawody Samolotowe o statuetkę żubra „Bartka”

Sekcja szybowcowa – serce aeroklubu

To ona przyniosła najwięcej rekordów i prestiżowych tytułów:

  • Konrad Wiciński – jako pierwszy zdobył Złotą Odznakę Szybowcową z trzema diamentami (48. na świecie!)
  • Tadeusz Dąbek i Leszek Cygler – rekord świata (1959): przelot docelowo-powrotny 447,7 km
  • Wiera Kamińska – pierwsza szybowniczka z trzema diamentami i tytułem Mistrza Sportu
  • Józef Solski – wicemistrz świata w akrobacji szybowcowej (1989)
  • Urszula Bocheńska-Wojda – mistrzyni Europy (1987)

Modelarstwo lotnicze

Ważna część edukacji lotniczej. Wyróżniali się m.in. Kazimierz Łapiński i Roman Gołubowski. Dla wielu młodych pasjonatów była to brama do kariery lotniczej.


Społeczność, wydarzenia i tradycja

Aeroklub Białostocki przez dekady organizował i współorganizował prestiżowe imprezy lotnicze:

  • Szybowcowe Mistrzostwa Ziemi Białostockiej
  • Zawody na celność lądowania o „Złoty Liść Klonu”
  • Międzynarodowe Balonowe Mistrzostwa Podlasia
  • Mistrzostwa Polski w spadochroniarstwie i lotach samolotowych

W 1974 roku powołano Klub Seniorów Lotnictwa, który pielęgnuje pamięć o historii i dorobku pokoleń.


Współczesność i przyszłość

Dziś Aeroklub Białostocki to nowoczesna organizacja z bogatym zapleczem:

  • Loty odbywają się z lotniska Krywlany
  • Klub dysponuje m.in. samolotami Cessna 152, 207, Topaz, szybowcami Puchacz, Perkoz, Astir, Junior, Jantar a także nowoczesną infrastrukturą do szkolenia teoretycznego i praktycznego
  • Organizowane są kursy, zawody i pokazy, przyciągające młodzież i mieszkańców regionu

Aeroklub wychował wielu pilotów zawodowych i wojskowych – to żywe dziedzictwo Podlasia.


Dziedzictwo, które unosi się wysoko

Aeroklub Białostocki nie należy do najstarszych w Polsce, ale zbudował bogatą, wyjątkową i godną podziwu historię. Przez prawie 80 lat stał się ważnym centrum szkoleniowym i sportowym, kultywując pasję do latania i pielęgnując tradycję awiacyjną regionu.

W przestworzach Podlasia słychać echa pokoleń, które unosiły się na skrzydłach marzeń. Aeroklub Białostocki – to więcej niż instytucja. To społeczność, tradycja i lotnicza dusza regionu.


Źródło:
„Naprzeciw burzom i chmurom” – Mirosław Mikiciuk, Jan Tadeusz Puśko
„Krywlany – białostockie lotnisko” – Mirosław Nikiciuk

To top